Powstanie Agory łączyło się z ważną misją, jaką było dążenie do prawdy, chęć tłumaczenia świata oraz walka o równość i prawa człowieka. Dlatego od początku istnienia organizacji nieustannie włączamy się w budowę społeczeństwa obywatelskiego, wspieramy instytucje stojące na straży wolności mediów i demokracji, nagłaśniamy ważne sprawy społeczne i inicjujemy działania na rzecz środowiska. Od zawsze znaczącą wartość ma dla nas transparentność, otwartość i dialog, budowanie trwałych relacji z otoczeniem oraz promowanie różnorodności w społeczeństwie i miejscu pracy.
Przez ponad 30 lat nie zmieniły się nasze cele i wartości, zmieniła się natomiast skala prowadzonej przez nas działalności. Dzisiaj, jako silna grupa medialno-rozrywkowa, chcemy działać odpowiedzialnie i brać udział w tworzeniu zrównoważonego świata. To właśnie dlatego CSR (ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) jest naturalnie wpisany w projekty i usługi Grupy Agora czy podejmowane partnerstwa. Naszą strategię CSR od lat konsekwentnie rozwijamy pod hasłem „Codziennie odpowiedzialni”, odpowiedzialność definiując jako zrównoważony rozwój, wpływ na otoczenie i tworzenie wartości dla społeczeństwa.
We wszystkich naszych decyzjach i działaniach pamiętamy, jak ważny wpływ wywieramy na otoczenie biznesowe, społeczne i środowiskowe, dlatego opieramy się na założeniach Agendy 2030 ONZ na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Więcej na temat naszego podejścia do zrównoważonego rozwoju, dotychczasowej realizacji Agendy 2030 oraz działań, jakie chcemy podejmować w 2021 roku na drodze do realizacji naszych celów strategicznych, można przeczytać w niniejszym rozdziale w części Konsekwentnie realizujemy Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
AGORA
AGORA
W latach 2017-2019 realizowaliśmy strategię „Codziennie odpowiedzialni. Strategiczne podejście do odpowiedzialności”, w której wskazaliśmy główne kierunki przyjęte przez Agorę w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju. Nasze odpowiedzialne podejście do zarządzania opieraliśmy na rozwoju opartym na odpowiedzialności, budowaniu trwałych relacji z otoczeniem oraz docenieniu różnorodności w społeczeństwie i miejscu pracy.
Strategia Grupy Agora w latach 2017-2019
Efektem takiego podejścia był szereg konkretnych działań marek i mediów Agory – od projektów edukacyjnych, przez charytatywne, prośrodowiskowe, komunikacyjne, po zarządcze. Przykłady zrealizowanych działań prezentujemy na stronie: www.agora.pl/odpowiedzialny-biznes.
AGORA
W roku 2020, w związku z ekonomicznymi i społecznymi konsekwencjami pandemii COVID-19, postępującymi zmianami klimatu oraz walką o wolność słowa i prawa człowieka w Polsce, centralne miejsce w strategii CSR Grupy Agora zajęły działania społeczne oraz środowiskowe. Dlatego do naszego hasła przewodniego „Codziennie odpowiedzialni” w 2020 r. dodaliśmy „Codziennie odpowiedzialni – w trosce o społeczeństwo i środowisko”, zapowiadając jednocześnie kontynuację tego kierunku w latach 2021-2022.
W efekcie powstała strategia CSR Agory na lata 2021-2022, w której wiodącą pozostaje dbałość o społeczeństwo i środowisko oraz w której jeszcze bardziej skupiamy się na realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ dotyczących przede wszystkim zdrowia i rozwoju pracowników, równości płci i walki z nierównościami społecznymi oraz działań na rzecz neutralności klimatycznej.
Strategia ta koncentruje się na obszarach wynikających wprost z czynników ESG (Environmental, Social, Governance), czyli związanych z działaniami na rzecz środowiska, wpływem społecznym i relacjami z otoczeniem oraz jakością zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii etyki i praw człowieka. Nasze działania prowadzone w każdym z tych obszarów oraz wyznaczone do realizacji cele opisujemy szerzej w poszczególnych rozdziałach niniejszego Raportu.
AGORA
Od wielu lat rozwijamy w Agorze działania na rzecz ochrony środowiska – są to zarówno nasze wewnętrzne akcje dotyczące oszczędzania energii, zmniejszenia zużycia surowców, segregacji śmieci i zmiany codziennych nawyków na prośrodowiskowe, ale też inwestycje w administrowanych przez nas budynkach.
Nasze podejście do zarządzania kwestiami środowiskowymi zostało opisane w „Polityce środowiskowej Agory S.A.”, będącej dokumentem wewnętrznym obowiązującym wszystkich pracowników oraz współpracowników naszej firmy. W najbliższych latach będziemy kontynuować jej kluczowe założenia oraz wdrażać nowe rozwiązania na rzecz realizacji celów strategicznych takich, jak:
- prowadzenie działalności dążącej do neutralności klimatycznej zgodnie z założeniami m.in Europejskiego Zielonego Ładu oraz Porozumienia Paryskiego;
- wdrażanie praktyk z zakresu zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz przeciwdziałania marnotrawieniu;
- rozwijanie projektów związanych z ekologią i ochroną środowiska w mediach Grupy Agora.
Więcej informacji o dotychczasowych działaniach środowiskowych Agory znajduje się w części Troska o środowisko. O działaniach planowanych do realizacji w 2021 roku piszemy w niniejszym rozdziale w części Nasze cele na rok 2021.
AGORA
Jednym z istotnych elementów, które przyczyniają się do rozwoju Agory, są działania społeczne. Spółki, marki i media Grupy Agora od lat realizują szereg inicjatyw i akcji zarówno społecznych, jak i kulturalnych oraz edukacyjnych; angażują się także w akcje charytatywne.
Podejmowane przez nas działania społeczne reguluje „Polityka działań społeczno-sponsoringowych Grupy Agora” przyjęta przez zarząd spółki w 2016 r. po uwzględnieniu oczekiwań interesariuszy. Cele postawione w dokumencie nawiązują do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Agenda 2030) oraz spełniają normy społecznej odpowiedzialności ISO 26000.
W związku z nieustającymi, a wręcz narastającymi problemami w obszarze społecznym związanymi m.in. z respektowaniem praw kobiet i osób wykluczanych społecznie, wolnością słowa i przestrzeganiem zasad demokracji, planujemy kontynuację dotychczasowych działań oraz będziemy aktywnie odpowiadać na pojawiające się kwestie społeczne. Tym samym będziemy realizować nasze cele strategiczne, jakimi są:
- wyrównywanie szans oraz wspieranie grup zagrożonych wykluczeniem;
- obrona wolności słowa i niezależności mediów;
- aktywne uczestniczenie w życiu społecznym i wspieranie ważnych inicjatyw społecznych;
- rozwijanie projektów i inicjatyw promujących udział i rolę kobiet we współczesnym społeczeństwie.
Więcej informacji o dotychczasowych działaniach Agory w obszarze społecznym znajduje się w części Zaangażowanie społeczne. O działaniach planowanych do realizacji w 2021 roku piszemy w niniejszym rozdziale w części Nasze cele na rok 2021.
AGORA
Etyka od zawsze towarzyszy nam w codziennej pracy i kierujemy się nią również w relacjach wewnętrznych. Przestrzeganie praw człowieka takich, jak: godność, wolność, równość, solidarność, jest dla nas naturalne i bezdyskusyjne, dlatego w pełni popieramy założenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej i wdrażamy je, systematycznie wyznaczając odpowiednie standardy postępowania i wprowadzając stosowne regulacje wewnętrzne.
Wiodącym dokumentem firmy regulującym kwestie z tego obszaru jest „Kodeks etyki Agory”, w którym zawarliśmy opis systemu etyki w Agorze oraz opis wartości i zasad, które są nam bliskie na co dzień. Uzupełnieniem tego dokumentu są dodatkowe przepisy wewnętrzne, szczegółowo regulujące takie obszary, jak: warunki zatrudnienia, przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi, zapobieganie korupcji. Szczegółowo opisujemy je w Nasza odpowiedzialność wobec pracowników niniejszego Raportu.
W najbliższych latach będziemy nadal koncentrować się na utrzymaniu wysokich standardów etycznych i rozwijaniu systemu compliance w Agorze oraz poszanowaniu praw człowieka. Cele strategiczne, jakie stawiamy sobie w tym obszarze, skupiają się na:
- inicjowaniu i wdrażaniu praktyk z zakresu etyki biznesu;
- dalszym regulowaniu kwestii dotyczących zatrudnienia i wynagradzania;
- promocji systemu compliance i szerszej komunikacji naszych standardów;
- włączaniu się w globalne i lokalne partnerstwa na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.